Žebráci už neklečí na kolenou, mají přece Instagram

Aplikace Instagram
Instagram - ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Vydělávání prostřednictvím sociálních sítí se zdá jako pohodlná práce, kterou zvládne s prstem v nose každá maminka na mateřské.

Skutečného úspěchu ale dosáhne v této kategorii jenom menšina lidí. Většina receptů na rychlé zbohatnutí s mobilem v ruce připomíná spíš porevoluční řádkové inzeráty v novinách. Tehdy se návody na zázračné rozmnožení peněz posílaly poštou, výměnou za stokorunovou bankovku vloženou v obálce. Natěšený zájemce otevřel dopis a v okopírovaném vzkazu se dočetl, že si má zadat inzerát do novin a požádat v něm o stokorunu…

Jsme o třicet let dál a zelené stokoruny se slévačem a družstevnicí vystřídaly spíš kryptoměny. Princip je ale podobný, ve skupinách na Facebooku se objevují sliby o snadných výdělcích z domova díky „online marketingu“. Inzeráty jsou podpořené lákavými sumami v eurech, které si prý může vydělat každý jen za pár hodin práce týdně. Tou prací je míněno třeba zakládání falešných uživatelských účtů a následné vkládání kryptoměnového spamu s referenčními odkazy do facebookových skupin. Kruh se uzavírá, ovšem ty údajné ohromující výdělky nikde.

Správci facebookových skupin jsou celkem pohotoví a podobné nabídky se snaží mazat. Obchod s naivitou proto jede ve velkém hlavně na Instagramu, kde se organizují soutěže o značkové věci. Která teenagerka nebo mladá maminka by nechtěla kabelku od světoznámého návrháře anebo soupravu oblečení pro mimino? Často jsou to také úplně smyšlená losování o telefony nebo šperky, jejichž podmínkou je sledovat konkrétní účet nebo účty. Nikdo nic nevyhraje, ale cíl zadavatele je splněn, má najednou spoustu fanoušků.

Instagram v sobě spojuje touhu po úspěchu, obdivu a snadném životě. Lidé vidí pohodlí a luxus u svých oblíbených uživatelů, a protože vědí, že s takovými populárními uživateli spolupracují firmy výměnou za propagaci zboží, zkoušejí to taky. Vznikl svérázný fenomén instagramového žebrání. Nějakou ženu napadne, že by chtěla botoxové injekce, nová prsa nebo třeba spravit zuby. Nemá na to ale peníze. Založí si proto instagramový účet, zaplní ho polonahými snímky s vyšpulenými rty a čeká, jestli na to naláká dost lidí. Pokud ne, tak nakoupí virtuální fanoušky od některé služby, která jich za pár dolarů zajistí desetitisíce. A pokud nemá ani na to, zkusí firmu oslovit i tak — bez reálného vlivu, zato s obrovským sebevědomím.

Zábavné i poněkud trpké zkušenosti firem s takovými lidmi shromažďuje výstižný instagramový účet pojmenovaný Mám zájem o spolupráci.

Pokud jste si až dosud mysleli, že smluvní vztah dvou stran by měl být vzájemně výhodný, tady uvidíte tvrdou realitu. „Vy budete propagovat můj účet a posílat mi slevové kupony, a já budu propagovat Váš e-shop,“ stojí v jedné takové nabídce. „Občas mi můžete poslat i produkty,“ pokračuje komunikace. Autorka zpráv velkoryse ujišťuje, že by firmu výměnou za slevy a zboží zmínila ve svých příspěvcích. Pointa? Tuto nabídku na spolupráci poslala z účtu, na němž jsou sotva čtyři příspěvky a má jednoho jediného fanouška.

Úlet? Ne, takových zpráv chodí firemním profilům záplava. Spojuje je touha vytřískat co nejvíc věcí za co nejmenší práci. Nebo dokonce za žádnou, protože jsou tam zdokumentované případy, kdy firma pošle nějaký balíček, ale produkt se na instagramovém účtu ani neobjeví. Zavedené agentury naštěstí dokážou podobné žebráky odfiltrovat a mají vytipovaný prověřený okruh lidí, s nimiž dává spolupráce smysl. Mimochodem, i spolupráce se značkami na Instagramu je pořád reklama a jako taková podléhá zákonu o regulaci reklamy. Řada uživatelů na to ale kašle a klidně propaguje alkohol, i když je sledují náctiletí, různé léky anebo tabákové výrobky.

Některé studie tvrdí, že skoro půlka Instagramu je jedna velká faleš. Ne kvůli retuším na fotkách, ale kvůli nakupování vygenerovaných fanouškovských účtů, aby to opticky vypadalo, že máte vliv.

Samostatnou kapitolou jsou ezoteričtí a motivační guruové, kteří vám za pár tisíc otevřou brány k pochopení vesmíru nebo osobnímu rozvoji. Prodají vám k tomu tisícinásobně předražený šunt z čínského e-shopu, ze kterého se vám úplně narovnají čakry.

Sociální síť je zkrátka výborný nástroj, jak propojit důvěřivé hejly s těmi, kdo na nich chtějí vydělat. Kdo by dnes utrácel za obálky se známkou.

Vyšlo jako komentář v Hospodářských novinách, 17. 1. 2022