Vzpomínky na hry pro MS-DOS. Co jste hráli vy?

K následujícímu povídání mě inspiroval Martin Malý svým článkem Na osmibity nikdy nezapomeneme. Mě osobně domácí hraní na osmibitech minulo, mlhavě vzpomínám spíš na automaty v maringotkách u kolotočů a na první televizní konzole s joystickem.

Tohle vzpomínání se vrátí dvacet let nazpátek, do doby operačního systému MS-DOS ve verzích 6.0 a 6.2. Byly to časy ručních úprav souborů CONFIG.SYS a AUTOEXEC.BAT, aby ty hry, které nabízely neuvěřitelnou škálu 256 barev, šly z té 3,5" diskety vůbec spustit. Pokud se tedy ten archiv v ARJ nejdřív bezchybně rozbalil.

První hru si nepamatuju. Asi to byla ta, kterou hrál skoro každý, protože v základní výbavě systému nic jiného nebylo: GORILLAS spouštěná přes Q-Basic (zdroják, video, online verze). Druhá možnost pro relaxaci se jmenovala NIBBLES, takový ten had v bludišti, kterého o pár let později proslavila Nokia na mobilních telefonech.

Legendární byl samozřejmě Prince of Persia: Sands of Time (video, online verze). Toho času stráveného přesným odměřováním kroků, aby se ten blbec nezřítil do propasti, nebo na hroty, případně neskončil rozpůlený pohyblivými čelistmi! A za pár měsíců pak po disketách připutoval druhý díl (video), barevnější, obtížnější - a taky s hudbou, která vás za chvíli štvala.

Samozřejmě se i v DOSu závodilo v autech (NASCAR, LOTUS). I v tomto případě často s vypnutým zvukem, ty pazvuky se nedaly moc dlouho vydržet. Nikdy mě moc nechytly střílečky, které dnes patří mezi klasiku žánru (Wolfenstein 3D, Duke Nukem, Doom…), ale nebodovalo u mě ani vodění a úkolování té party trpaslíků v Lemmings.

Zato jsem pilně budoval města a státy. Nejdřív v prvním SimCity (video), ze kterého si doteď pamatuju především cheat na přidávání peněz (Shift + FUND), potom i v SimCity 2000 z roku 1994, kde k původním budovám přibyly i školy, nemocnice a věznice. Kromě toho se zlepšil systém obchodování a výběru daní.

Kde jsou města, tam je doprava, kde je doprava, tam je její simulátor. Transport Tycoon jsem hrál taky – byla to náročná aplikace, potřebovala procesor 486! Patří do sady her, které si občas zahraju dodnes, i když samozřejmě ne v DOSu, spouštím místo toho OpenTTD. Komunita fanoušků tohohle simulátoru je věrná až za hrob, takže originální hru portovala i na zařízení s Androidem.

Královna Alžběta přišla žebrat o mírovou úmluvu
Ovládnout město je jedna věc, ale co řídit rovnou celý stát? Civilization byla další příčinou mnoha hodin u počítače pod heslem „ještě jedno kolo a už jdu vážně spát“. Všechny díly této série (v současnosti je jich pět, nejnovější datadisk vyšel tento měsíc) prosluly podobně dlouhým intrem, a každý z těch dílů má své věrné fanoušky i tvrdé odpůrce. Když třeba v roce 1996 vyšla Civilizace 2, vyvolalo vášně rozhodnutí vývojářů opustit MS-DOS a soustředit se jen na Windows („proboha, proč?“ ptala se recenze v Levelu). O téhle hře by mohl vzniknout samostatný vzpomínkový článek. Mám za sebou všechny díly, téměř všechny datadisky a současná edice Brave New World - s oprášenými principy špionáže a náboženství – čeká jenom na to, až dostavím kosmickou loď v momentálně rozehraném kole původní Civilizace 5. Je to hra, která mě doslova provází od MS-DOSu až po digitální distribuci ze Steamu. Chybí mi snad jenom koupit deskovou hru, ale to bych si připadal jako Sheldon :-).

Civilizace ostatně byla nejspíš jedna z prvních her, které jsem kromě originální verze hrál taky v neoficiální lokalizované podobě. Přivedlo mě to dokonce k zájmu o programování a překládání software.

Kromě strategií a simulátorů mě zajímaly také adventury. Pod DOSem to byla konkrétně Kyrandie  v celkem vtipném českém překladu (video). Snažili jste se zachránit království, které chtěl ovládnout zlý šašek Malcolm. I tato hra se dočkala několika pokračování. A abych nezapomněl na arkády: pamatujete Prehistorika? Já moc ne, pořád totiž padal… Zato o hádankách z The Incredible Machine se mi málem zdálo.

Samostatnou kapitolou jsou české hry – dlouho mi vydrželo třeba Tajemství Oslího ostrova, hrál jsem i 7 dní a 7 nocí, poslední bylo asi v roce 1998 Horké léto. K těmhle adventurám přidávám ještě původně polského Agenta Mlíčňáka.

A teď už dost nostalgie. Musím dodělat tu kosmickou loď. V Portlandu už mají hotovou další část.