SuperVáclav – superzpráva o vztahu médií a reklamy (sloupek pro Médiář)

K čemu je vám 25 článků na webu a v bulváru, když si je nikdo nespojí s vaší značkou?

Vypadalo to jako prodloužení okurkové sezóny. Čtvrtého října se na iDnes objevil článek Marka Burzy s titulkem „Našel řešení pro neuklizená psí hovínka, rozmazává je po košili“. Moc se neodchyloval od tradičního schématu „našli jsme video na YouTube, zkopírujeme ho k nám a napíšeme nějakou omáčku“.

Video zachycovalo chlapa v bizarním kostýmu, jak pomazává psími výkaly oblečení pejskaře, který neuklidil po svém psovi.

Den poté přinesly Novinky.cz s „tajemným superhrdinou“ rozhovor. Šel opravdu do hloubky, jak se na rubriku Koktejl sluší a patří. „Svou identitu odhalit nechtěl“ a Novinkám to stačilo, lidi si to přečtou a je to téma, nad nímž se nemusí moc přemýšlet ani při psaní, ani při čtení. „Není výjimkou, když ho lidé po jeho hrdinské akci pronásledují a napadají,“ spolkly Novinky i s navijákem všechno, co jim anonymní muž nabulíkoval.

Po dvou největších zpravodajských webech dala muži prostor Česká pozice. Anglický text informačně vychází hlavně z hrdinova blogu. Následoval článek v Metru (s doprovodným obrázkem staženým z Novinek, což je s vědomím toho, že Metro vydává Mafra, docela zábavné). Šestého října píše o tajemném muži také bulvární deník Aha!, který opatrně naznačuje, že by mohlo jít o nějakou reklamní kampaň.

Když mají rozhovor s hrdinou Novinky, to by tak hrálo, aby ho neměli na iDnes. Je 7. října a na serveru Hobby vychází videorozhovor na téma „Kostým jste si vyráběl sám?“ a „Máte už nějaké následovníky?“. Člověk v masce tu plká o tom, jak si prý pořídí ochranku, protože ho kdosi chce napadnout. K tomu pár fotek a téma je venku.

Trochu kritičtější postoj zaujaly o tři dny později Lidovky. „Panuje také podezření, že se jedná o virální marketingovou kampaň, která pro šíření marketingového sdělení využívá sociálních sítí. Otázkou zůstává, co SuperVáclav propaguje,“ podotkl redaktor Ondřej Golis, jeden z prvních novinářů, které nefascinovalo to, co má chlápek z YouTube na sobě, ale zajímalo ho, co a proč dělá.

Čtrnáctého října týdeník Reflex na svém webu píše, že podobný pošuk se pohybuje ve Spojených státech, kde věc skončila před soudem. SuperVáclava zmiňuje spíš okrajově jako mírumilovnější verzi amerického kolegy.

Sedmnáctého října iDnes zaujalo, že SuperVáclav vysypal hnůj před VZP. Video a deset řádků, nic, co by narušilo pěnu dní. Zatímco iDnes prostě stačilo vzít hrdinova videa a něco k nim připsat, střízlivější byl kupodivu tentokrát bulvár. Byl to totiž opět deník Aha!, kdo ve stejný den opakovaně upozornil, že to nebude jen tak a celé je to nejspíš reklama. „Jenže se ukazuje, že jeho ideály asi nebudou takové, jak říká – tedy převychovat českou společnost. SuperVáclav se totiž ve skutečnosti jmenuje Karel a má blízko k reklamní branži. Už brzy se zřejmě dozvíme, že jde jen o reklamní akci. Že by na odolný mobil, který neustále ztrácí?“ ptala se zkratka (miš).

Další práci za novináře odvedl bloger Vítek Novák, student žurnalistiky na FSV UK. 18. října zveřejnil článek, ve kterém odhaluje, že pod maskou se ukrývá Karel Mařík, muž známý z reklamy T-Mobile na obří Člověče, nezlob se. A nejen to, Novák také upozornil, že ani pejskař není jen tak náhodný provinilec, ale Robin Kvapil z reklamní agentury FTM Communications.

Server iDnes se vzpamatoval až 19. října, patnáct dní poté, co zveřejnil první SuperVáclavovo video (celkem o něm do té doby vydal tři články). Redaktor Jan Jiřička si všiml, že „blogeři na internetu upozornili“na pravou identitu tajemného hrdiny. Nebýt blogerů, asi by redakce dál plnila roli průtokového ohřívače superhrdinových kousků.

Jiřička se alespoň přiblížil odhalení pravé identity tajemného muže, když zavolal zástupci webhostingové firmy Active 24 a zeptal se ho, jestli za projektem nejsou oni. Marketingový manažer zalhal, že ne. Informaci o tom, že SuperVáclav je ve skutečnosti Karel Mařík a čeká se už jen na to, komu dělá reklamu, o pár hodin později převzal také Týden.cz.

Na výrobní lhůtu doplatil týdeník Instinkt z 20. října, který své čtenáře ještě bezelstně přesvědčoval, že na reklamní kampaň to „skutečně nevypadá“, protože „SuperVáclavovo působení je už natolik rozsáhlé a bláznivé, že by se za ním jen těžko mohla skrývat nějaká reklamní finta, jakou se třeba ukázala být hlavní motivace polského superhrdiny z Katovic jménem Mega Wybor“. Reklama snad nemůže být rozsáhlá a bláznivá?

Pak se objevil web Volný radikál. Stačilo zase trochu ohmatat notně ošoupané klávesy CTRL+C/CTRL+V a máme tu odhalení: Pouliční hrdina SuperVáclav propagoval sportovní videokamery (iDnes), Ani hrdina, ani blázen. SuperVáclav je reklama na kamery (Týden), SuperVáclav nebojuje proti lhostejnosti, propaguje kameru (Lidovky.cz), Czech ‘superhero’ videos part of viral ad campaign (Česká pozice)…

K zjevené pravdě stačilo tak málo: založit si doménu a něco na ní napsat. „Skupina mladých kreativců Volný radikál“ se „přihlásila“ k tomu, že SuperVáclav propaguje sportovní kamery. Jaképak ověřování, hlavně, že bude zpráva rychle venku. Naposledy se takhle „přihlásili“ k útokům v Norsku fanatičtí muslimové.

Z mystifikace se stala metamystifikace, která udržovala čtenáře v bludu dva dny – 26. října Jan Jiřička aktualizuje původní článek, protože se distributor videokamer používaných v klipech oficiálně distancoval od toho, že by měl se superhrdinou v silonovém plášti a helmě cokoliv společného. Média ovšem musel proplesknout samotný web Volný radikál: „Po námi vykonstruovaném odhalení okamžitě skočily prakticky všechny internetové deníky. Stačilo přitom tak málo, jako například zeptat se společnosti GoPro, zda o své kampani něco ví“.

Za nesprávné spojení superhrdiny s kamerami věnoval SuperVáclav redaktoru Jiřičkovi přímo v sídle iDnes kachny. Celou akci zvěčnila a odvysílala TV Metropol.

Po 26 dnech od prvního videa vydává oborový server Marketing & Media zprávu, že SuperVáclav je výtvor agentury Loosers, která si u Úřadu průmyslového vlastnictví podala také žádost o registraci této slovní ochranné známky pro „veškeré druhy a způsoby marketingové komunikace“. Koncept kampaně vznikl pro webhostingovou společnost Active 24, pro tu samou, která pro iDnes popřela, že by s věcí měla něco společného.

Měsíc se tedy čekalo na to, co se ze SuperVáclava vyklube. Měsíc se uživatelé dívali na videa, která nijak nevedla k tomu, že vytvářet internetové stránky může být úplně jednoduché, což je poselství propagované služby. Ten využitý virální potenciál tam je vyloženě vidět!

Akce však k něčemu přece jen byla. Dozvěděli jsme se, že „super“ může v českém prostředí znamenat i „upocená blbost“. A potvrdilo se, že z hesla „důvěřuj, ale prověřuj“ se stalo „kopíruj a nerejpej“. Co bylo včera, to nikdo neví, hlavně, že kliknou na další článek. Takže… co nového se objevilo na YouTube a Nova to ještě neměla ve zprávách?

(Napsáno jako sloupek pro Médiář, kde text vyšel v úterý 1. listopadu 2011)