Z deníku porotce. Kdyby novináři tančili ve StarDance

Z deníku porotce. Kdyby novináři tančili ve StarDance

Naší redakci se exkluzivně podařilo získat zápisky porotce, který hodnotil speciální vydání televizní soutěže StarDance se žurnalisty. Nabízíme je v autentickém znění:

To byl nápad, udělat speciální kolo StarDance jenom s novináři! Bylo to mé nejdelší utrpení v historii tanečních soutěží. Ty mají svůj zaběhaný řád: dvojice vystoupí, porota její výkon oboduje, a soutěžící odcházejí. Brblají až v zákulisí. Ale novináři? To jsem ještě nezažil. Hádají se s námi, sotva vytáhneme čísla. Neuznávají vlastní chyby. Žalují na ostatní. Začnou rozebírat naše vlastní prohřešky. Skáčou nám do řeči anebo se nám dokonce snaží vzít slovo, protože vypršel čas. Někteří se snažili spřáhnout s kolegy v porotě a dosáhnout tak lepšího hodnocení. Spousta se jich přišla jenom najíst a jiní ani pořádně nevěděli, kde jsou, ale měli na to silný názor. Během dvou hodin několik z nich změnilo zaměstnavatele i pozici a dva jsme dokonce museli diskvalifikovat, protože se dali na PR. Redaktoři nám zpochybňovali pravidla a snažili se nás přesvědčit, že tradiční pojetí tanců je moc konzervativní a dnes už nikoho nezajímá.

Jsou hrozní! Jedna dvojice míchala do tanga kroky z paso doble – a když jsme jí to vytkli, řekla nám, že si toho stejně nikdo nevšimne, protože lidi vnímají jenom letmo. Nebo ti, co tančili slowfoxtrot! Nášlapy byly samá pata, žádná špička, a když jim to člověk řekne, tak se dozví, že za to může editor, protože to nevychytal. Navíc je v tom podporovali ostatní soutěžící. Jediní, kteří nesouhlasili, byli ti, co zrovna byli na editorské pozici.

Na parketu se navíc pletlo nějaké dítě. Chtěli jsme ho vyhnat a najít mu rodiče, ale dozvěděli jsme se, že ta holčička je už taky novinářka, a navíc má dvě stě tisíc diváků na YouTube, takže ji máme nechat být. Sice víc streamovala než tančila, ale tahle soutěž fanoušky potřebuje, tak jsme přivřeli oko. Ještě před koncem přenosu z ní už byla šéfredaktorka a snažila se nakukovat režisérovi, aby do příště vyměnil porotu, protože se prý s námi nedá pracovat.

Představte si, že jim nestačil jenom počet bodů. Půlka se jich na nás seběhla ještě před nástupem na parket, jestli budou nějaké dárky, jinak prý půjdou domů a počkají až na zprávu o výsledcích. Jeden se zeptal, jestli by aspoň nešly přeskočit ty kecy – myšleno slovní hodnocení – a nestačilo by jenom ukázat čísla. Další číslům vůbec nerozuměl. „Když se sečtou čtyři hodnocení, jsou to dohromady čtyři body, ne?“ zeptal se chvilku předtím, než moje kolegyně v porotě zaklela něco německy a omdlela.

A co teprve dodržování tempa a termínů, to taky nikomu nejde. Typicky tančili ještě minutu poté, co dohrála hudba a klidně nám do očí tvrdili, že se to nějak sestříhá nebo se místo tanečních kroků použije hodně rekvizit. „Copak vám nic neříká časový limit?“ ptali jsme se v porotě marně. To jsme si naběhli. Otáčeli oči v sloup, klepali si na čelo a mrmlali, jestli jsme snad někdy viděli novináře, co by stíhal uzávěrku. Jenom televizáci na to šli rafinovaně: typicky si udělali hodně času na sebe, pak chtěli utnout nás a tvrdili, že už musí běžet reklama, a to přesto, že ve StarDance žádná reklama není.

Zvlášť mě zarazila dvojice, u které jsme s kolegy pojali podezření, že to nejsou ani novináři, ani tanečníci. Celou dobu se snažili spíš sabotovat ostatní, jméno nám řekli až při třetím dotazu, o jejich médiu jsme nikdo nikdy neslyšeli, a ještě byli drzí, že samba je mainstreamový tanec vymyšlený brazilskými sluníčkáři. Ohrožuje podle nich odzemek, polku a mazurku a režii vyčetli, že televize dost nepodporuje slovanské tradice. Nakonec si z parketu odnesli cizí plyšáky.

Většina soutěžících byla vlastně průměrná. Já dal za celou dobu jen dvakrát osmičku a jednu devítku, ale to spíš kvůli tomu, jak strašní byli ti před nimi, než že by zrovna tihle byli nějak úžasní.

Mezi námi můžu ještě připustit, že ten vítězný pár nakonec vybrali do vedení televize. Jsem rád, že mě přizvali ke spolupráci i příští rok. Detaily vám vysvětlím na YouTube, kam mě do svého pořadu pozvala neuvěřitelně talentovaná mladá šéfredaktorka. Salsu zná jenom jako omáčku, ale už se na ni nezlobím.

• 94 zobrazení tohoto článku

Odebírejte

Filip Rožánek

Novinář, analytik, lektor nových médií a digitálního marketingu. V současné době editor Digizone.cz, předtím šéfredaktor Marketing & Media, redaktor Hospodářských novin, analytik a vedoucí webeditorů v Českém rozhlase. Externě spolupracuji i s dalšími médii.
Filip Rožánek
Odebírejte