Příliš chytré reproduktory poslouchají i váš sex
Vždycky se můžete posmívat lidem, kteří svěřují své soukromí sociálním sítím a pak jsou cílem rafinovaných útoků. Ale nejspíš takové zprávy čtete na laptopu, mobilu nebo tabletu, které dělají to samé, aniž byste o tom věděli. Přitom vás na to nejspíš jejich výrobci upozornili − ale kdo by ty dlouhé uživatelské podmínky četl, že?
Vedlejším efektem mediálních zpráv o nových průšvizích Facebooku jsou opatrná stanoviska ostatních provozovatelů sociálních sítí nebo výrobců nejrůznějších chytrých zařízení. Dobře totiž vědí, že se pozornost novinářů vzápětí obrátí na ně. A že mají podobné problémy jako jejich konkurenti.
Pokud jste se báli ruské aplikace FaceApp, na opačné straně světa se jeden start-up zajímá přímo o to, kde se pohybujete a co tam děláte. Americká marketingová firma Hyp3r si ukládala kopie takzvaných stories (časově omezených příspěvků) na Instagramu, spojovala je s geolokačními údaji a vytvářela detailní datové profily milionů uživatelů obsahující jejich osobní údaje a zájmy. Pracovala přitom s veřejnými údaji, které vyplnili sami uživatelé, ale vytvářela z nich skládanku pro reklamní cílení.
Hromadné strojové stahování a párování dat přimělo Instagram k tomu, že firmě odříznul přístupy kvůli porušování pravidel služby. Novináři ze serveru Business Insider však dokazují, že navzdory všem proklamacím není Facebook schopen efektivně zkrotit společnosti, které jeho sociální sítě v rozporu s jeho vlastními pokyny zneužijí pro nedovolené nakládání s osobními údaji. A to ani po aféře britské firmy Cambridge Analytica.
Umí to udělat dodatečně, ale nezvládá problematické chování identifikovat už v počátku − a mezitím někde vznikne velmi užitečná databáze. Kalifornský Hyp3r dokonce dokázal obcházet technická omezení nastavená Facebookem. Pikantní je, že tento start-up ze San Franciska figuroval na seznamu důvěryhodných partnerů sociální sítě.
Také Twitter v oficiálním prohlášení přiznal, že nejspíš sdílel s reklamními a marketingovými partnery uživatelská data, k jejichž šíření neměl souhlas. Problém se týká funkce, která má zajistit, aby se na Twitteru objevovaly reklamní kampaně zajímavé pro konkrétního uživatele. K tomu jsou ale zapotřebí různé anonymizované provozní údaje, například na jaký typ obsahu uživatel typicky reaguje.
Potud je to v pořádku. V systému ale byla mezera, díky níž se po kliknutí na reklamní odkaz inzerenti dozvěděli, jaký konkrétní mobil nebo tablet kdo používá. Od září 2018 se potom zobrazovaly kampaně pro majitele vybraných zařízení. Chybu Twitter opravil až teď, začátkem srpna.
Možná také uvažujete o tom, že byste si pořídili chytrý reproduktor reagující na pokyny. Když chcete vědět, jaké bude počasí, nebudete se přece ve 21. století dívat z okna. Ale chytrý reproduktor je chytrý jenom díky tomu, že je připojený k internetu. Ze své podstaty musí dotaz odeslat ke zpracování na vzdálený server. Protože má být zároveň čím dál chytřejší, musí se učit podle toho, co slyší kolem sebe. Ale je to jenom stroj, takže s tím, co slyší, mu musí poradit lidé.
A jsme u toho − Apple, Amazon, Google i Microsoft využívají externí spolupracovníky k posuzování zvukových záznamů a dolaďování virtuálních asistentů. Spolupracovníci Googlu nebo Applu si takto mohli poslechnout domácí hádky, sex, předávku drog nebo lékařské diagnózy. Byly mezi krátkými zvukovými vzorky, které mají pomoci předejít náhodnému zapínaní chytrých asistentů v nevhodných chvílích nebo umožnit přesnější přepis vyslovených adres a pokynů pro vyhledávání.
Správně by se měli asistenti aktivovat po hlasovém příkazu, ale jak se novinářům z Guardianu svěřil jeden ze zaměstnanců Applu, asistentka Siri se někdy probudí, když "zaslechne rozepínání zipu". Všechny čtyři zmíněné firmy nyní zpřísnily svá opatření.
Chcete z chytrého světa uletět někam daleko? Pokud si vyberete aerolinky Cathay Pacific, usmívejte se. V letadle vás budou natáčet kamery, aby firma mohla zlepšovat své služby. Jak uklidňuje mluvčí, "na záchodcích ovšem nejsou". Ještě ne.
Vyšlo 12. 8. 2019 jako komentář v Hospodářských novinách