Předvolební billboardy? Zatím smutný pohled
[dropcap]E[/dropcap]fektivita politických billboardů je před volbami velmi nízká. Ale je léto, komerčně slabé období, a z každého rohu se na nás zase začínají usmívat dokonale vyžehlení kandidáti.
Předvolebních kampaní mám v paměti pěknou řádku, ale žádná mi za ty roky nepřišla tak prázdná jako právě letošní snahy o politický marketing. Dříve se aspoň na billboardech slibovalo. Teď jsou na nich buď dokonale prázdná hesla, nebo podivné filozofické úvahy. Jako by si strany řekly, že nějak se peníze utratit musí a nemít na plakátu heslo nejde.
Na rozpoznání, přečtení a pochopení venkovní reklamy máte obvykle pár sekund. Produkty to mají jednodušší: fotka židle, velké číslo a název prodejny vás k nějakému rozhodnutí posunou.
Ale úderná politická myšlenka, která ve vás vyvolá emoci a spojíte si ji s obličejem, to je vzácnost. Navíc takovým obličejem, u něhož je emoce ve výsledku pozitivní. A pak je tu ještě drobnost: musíte vystoupit z řady jiných obličejů s jinými hesly, u nichž se víceméně střídají jen barvy.
Reálně většinou skončíte u letmo zaznamenané barevné změti, kde bylo napsané něco, byl u toho buď muž (častěji), či žena a asi to byla politická strana, ale mohl to být i realitní makléř. Nebo to bylo pokračování kriminálky na Nově?
Můžete namítnout, že nás horká fáze kampaně teprve čeká a nikdo ještě nevytáhl největší trumfy. Nenechte se vysmát, o moc lepší už to nebude.
Učesaný Petr Fiala v nových brýlích nám na plakátech ODS v Praze přeje hezké léto a prosí nás, abychom se vrátili. Má starost o zdraví voličů? Obává se emigrace? Zoufale žádá lidi, aby se vrátili k podpoře občanských demokratů?
A jaký je tedy jeho program? To už tam rovnou mohli dát stranickou soutěž s hledáním sedmi divů Česka, čímž se z politiky stalo něco jako spotřebitelská hra.
Čerstvě rozpadlé registrované partnerství lidovců a Starostů přineslo do politického marketingu další nové logo. Starostové sáhli po nejgeneričtějším motivu, jaký našli v databance vektorové grafiky. Logo tvoří čtyři barevné čtverce, protože… Po tom nepátrejme, asi celé hnutí běží na produktech od Microsoftu.
Voliče by mělo ohromit heslo Odvaha převzít odpovědnost. Starostové se tím dokonale omezili jen na úvodní fázi celé politiky. Nestačí říct, že moc chcete moc. Zajímavější je to, co přijde pak: Co s mocí uděláte?
Lidovci se mezitím vrátili ke žluté, a aby se slogany moc nepletly, místo "odpovědnosti" mají "zodpovědnost". Ke cti jim ale slouží, že se na plakátech snaží předat hlavní témata, ne slovní balast. Stihli to těsně, jen pár měsíců před volbami překopat celou komunikaci, protože − zase − otočili, to je pěkně drahý špás.
Billboardů si objednali rovnou 150, ale stejně jsou nejvíc slyšet svérázné názory Jiřího Čunka. Snad bude mít zodpovědnost lidovců i podobu pečlivého čtení vlastního programu. Právě na jeho neznalosti už v minulosti pohořel na Twitteru sám předseda strany Pavel Bělobrádek.
Nová loga mají také sociální demokraté a TOP 09. I oni se snaží představit konkrétní témata. Topka si k tomu vypůjčila marketingový koncept britských konzervativců s barevnými plochami. ČSSD začala trochu ředit oranžovou a spíš se posouvá k fotkám kandidátů před rozostřeným pozadím. Ti před volbami ostatně udělají cokoliv, takže se strana stihla pochlubit i pražským radním Petrem Dolínkem, který zametal ulici. Jednou, v polobotkách a s fungl novým koštětem.
Mimochodem, prosím vás, je tu ještě někdo, kdo na poslední chvíli nezměnil logo? Nebo stranu? Nebo název? A mohl by se chvíli někdo soustředit na to, co vlastně chtějí politici s touto zemí dělat?
Zatím to vypadá, že se strany potácejí mezi odporem k Andreji Babišovi, odporem k Evropské unii a odporem k islámu. Je to trochu málo, když zároveň nedodáte, co je tedy ta alternativa a budoucnost. Co, kdy, jak a proč uděláte a jaký očekáváte výsledek?
Široká Babišova náruč na plakátech slíbí cokoliv. Jsou to přece jeho sny, ne program do roku 2021. Jistě je možné dokola říkat, jak je Babiš hrozný. Ale tím prázdnotu nezaplníte. Miliardářova konkurence se zatím moc nepředvedla.
[otw_shortcode_info_box border_type="bordered" border_color_class="otw-black-border" border_style="bordered" rounded_corners="rounded-3"]Tento komentář vyšel 7. srpna 2017 v Hospodářských novinách jako součást pravidelné pondělní rubriky McMedia.[/otw_shortcode_info_box]