Pokud chcete být marketingový ředitel, musíte znát tato slova

[dropcap]T[/dropcap]oužíte po místě celosvětového marketingového ředitele v nějaké pěkné korporaci? Musíte se důkladně připravit na to, že s čím dál vyšší pozicí budete muset šířit čím dál obecnější fráze. Náplní vaší práce už nebudou denní úkoly s konkrétními výsledky, ale koordinace a vize.

Připravte si deset výrazů, které budete při dosažení nejvyšší mety automaticky používat při každé telekonferenci a přednášce. A všichni vám budou viset na rtech. Pokud zrovna nebudou spát.

Data. Mluvte o databázích jako o archeologickém nálezu. Data jsou zlatá žíla marketingu a diamant mezi nástroji. Když si po letech sbírání detailních údajů o zákaznících uvědomíte, že je máte, ale nikdo se v tom chaosu nevyzná, vysvětlete, že vás čeká precizní dlouhodobý proces zkvalitňování péče na základě pochopení potřeb zákazníků.

Diverzita. Na dostatečně vysoké pozici už vůbec nemusíte řešit profesionální otázky a fungování své divize. Místo toho ukročíte stranou a najdete si novou agendu, která nemá konkrétní vazbu na marketing. Třeba prosazování diverzity ve firmě. Budete mluvit o různorodosti týmů, vzájemném respektu a otevřené atmosféře. Nezisková ocenění se jen posypou a vy můžete dál mluvit, mluvit a mluvit. Nemuset dodat nic konkrétního je osvobozující. A svoboda je nejvyšší hodnota. Vždyť jste si to nechali napsat ozdobným písmem na zeď kanceláře!

Dynamické prostředí. Dva roky makáte na tom, abyste přišli s vlastní napodobeninou mobilního lovu pokémonů, a když už máte skoro dát souhlas s jejím spuštěním, ukáže se, že lidi lovení pokémonů už rok a půl nezajímá. Sveďte to na rychle se měnící dobu, ve které je nutné včas identifikovat příští příležitosti. O tom, že nemáte ani tušení, jaké to jsou, pomlčte. Doma se podívejte dětem přes rameno, co je teď v iTunes na prvním místě mezi hrami.

Odvaha. Vymysleli jste úplnou blbost, která zaměstnala spoustu lidí, padl na ni obrovský rozpočet, nic pořádně nepřinesla, ale měli jste odvahu s ní v dnešním dynamickém prostředí (viz výše) přijít. Pokud bude mít někdo něco proti, řekněte, že odvážná řešení jsou v moderním marketingu svatý grál.

Orientace na zákazníka. Prodeje padají, představenstvo si nespokojeně podtrhává v dokumentech, zákazníci si stěžují. Je čas vyhlásit návrat ke kořenům a v celofiremním interním sdělení připomenout, že zákazník je alfou a omegou všeho, co děláme, takže příště ho nesmíme štvát tak okatě.

Personalizace. Stále moc nechápeme, co zákazníci vlastně chtějí, ale věříme, že to za nás částečně vyřeší sami, až se budou proklikávat dlouhým formulářem na webu, ze kterého získáme spoustu dat. Data necháme ležet ladem do příští příležitosti, kterou přinese dynamická doba.

Proces. Všechno, co trvá dlouho a je to drahé, je najednou snesitelnější, když je to proces. Pozor na mylný dojem, že každý proces musí vždycky dospět ke svému konci. Marketingová komunikace je neustávající proces, který vyžaduje odvahu (viz výše).

Příběh. Neříkejte nahlas, že váš produkt nemá příběh, když ho má i bublinková limonáda plná chemických barviv. Pokud je dost cool pro Instagram ona, proč by nějaký příběh nemohla mít i dentální nit za 40 korun? Když to bude těžký a dojemný příběh, bude pak čtyřikrát dražší.

Příležitosti. Každý den přináší nové výzvy a příležitosti. Většinou je to příležitost dělat konečně pořádně svou práci, kterou ale jako naschvál překazí zpráva, že je nutné přijít s odvážným procesem personalizace na základě dat. Zase totiž prudí představenstvo.

Tým. Tým je úhelný kámen kaž­dé organizace a špatně se bez něj plánuje rozpočet na teambuilding. Domluvte se s lidskými zdroji, dříve personalisty, že všichni vyrazíte na tři dny do hor a tam budete házet šipky na portrét kolegy, který má v sobotu vlastní program a jeho volný čas mu nemusí plánovat pětadvacetiletá absolventka peďáku. Vaším hlavním úkolem bude přijít s námětem teambuildingu a napsat zábavnou pozvánku na intranet.

Ale hlavně nezapomeňte svou pozici brát vážně do morku kostí!