Lekce z komunikace v Kamenných Žehrovicích
[dropcap]S[/dropcap]tředočeská obec Kamenné Žehrovice až do minulého týdne mediálně nijak nevynikala. Život tam opisoval klasický oblouk od vítání občánků k pálení čarodějnic. Pak ovšem poznala vliv Facebooku v kombinaci s okurkovou sezonou v médiích. Nestal se v ní žádný mimořádný skandál, nehoda nebo vražda, ani v ní nepřistáli mimozemšťané. Jenom opravila školu.
Ale způsob, jakým ji opravila, i způsob komunikace všech osob odpovědných za rekonstrukci daly dohromady cennou lekci z mediální a marketingové reality.
Škola v Kamenných Žehrovicích sídlí v budově z přelomu 19. a 20. století. V posledních letech byla v havarijním stavu a potřebovala nutně opravit. Součástí rekonstrukce bylo také její zateplení, protože dosud se žáci často učili ve svetrech nebo bundách.
Dům nebyl památkově chráněný, takže nebylo nutné zachovat jeho historizující prvky.
Autoři rekonstrukce přišli s několika návrhy. Ten nejkřiklavější s obřími plochami oranžovočervené barvy sice neprošel, ale i ten schválený vypadá jako omalovánka. Stará škola teď připomíná spíš zateplený panelák olepený polystyrenem, do kterého někdo nastrkal prvky z lega. Z fasády zmizely sochy, které se mají v budoucnu přesunout na trávník.
Srovnávací fotky školy před rekonstrukcí a po ní se staly jedním z prázdninových hitů na českém Facebooku. Sdílely je desítky tisíc lidí, takže pro novináře se z toho rázem stal námět na zprávu. Škola v obci, která má něco přes půldruhého tisíce obyvatel, byla najednou vděčným tématem pro celostátní televize, internetové servery i bulvární média. Projektanti, zastupitelé i vedení školy se ocitli v centru mediální vichřice, s jakou se asi nikdy dřív nemuseli vyrovnávat.
Na konci srpna se toho moc neděje a názor na estetiku nové fasády má každý. Starostku to zaskočilo a ohradila se, že je to mediální kampaň živená sporem architektů.
Pro lidi, kteří nerozumí mediálnímu provozu, je totiž "kampaň" první vysvětlení, které je napadne. Emoce potlačí věcné zhodnocení situace. Jak je možné, že se někomu něco nelíbí a ptají se na to novináři? To přece musí někdo živit a možná i platit! Připomíná to Andreje Babiše, pro kterého je kdejaká aféra automaticky účelová kampaň.
V době sociálních sítí přitom náměty pro novináře leží doslova na stole, lépe řečeno v toku příspěvků po přihlášení na Facebook. Čím víc lidí reaguje, tím lépe. Jako amplion pak fungují takzvaní influenceři, tedy uživatelé, jejichž názory a příspěvky sleduje hodně lidí. Nemusí to být přímo celebrity v klasickém smyslu, úplně stačí, že jsou experti na svůj obor a dělí se o své názory. Je ale chybné jim automaticky podsouvat, že si tím vyřizují účty se svou konkurencí.
V případě školy v Kamenných Žehrovicích pomohla šíření zprávy i její srozumitelnost. Každý dokáže říct, jestli se mu dům líbí, nebo nelíbí, a zvlášť když jde o školu. Domnělá "kampaň" není nic jiného než variace na letité heslo, že televizi, fotbalu a politice rozumí každý. "Z kritiky rekonstrukce je mi smutno, protože lidé hodnotí jen vnější vzhled," posteskla si ředitelka školy. Ale to je přesně ono: fasádu vidí všichni a sto lidí má sto názorů.
Nemusíte být kdovíjaký expert, abyste řekli, že je něco hnusné. Potvrzení svého dojmu pak hledáte u přátel, kterým fotky nasdílíte, oni je sdílejí dál a zpráva letí světem.
Velký veřejný zájem přinutil zastupitelstvo obce k tiskovému prohlášení, ve kterém vysvětluje okolnosti rekonstrukce. Mezi řádky z něj čiší ublížený tón, že široká veřejnost nechápe, kolik dobra tento velkolepý projekt přinese. V závěru pak místní politici přesouvají odpovědnost za provedení na projektanta.
Snahu o věcné vyjádření zazdili alibismem, který do podobných prohlášení nepatří. Není se co divit, když starostka pronáší do médií věty jako "negativní ohlasy nechci nijak komentovat, protože nejsou od občanů naší obce, ale od lidí, kteří tu v životě nebyli, a nevím, proč vůbec sociální sítě tohle umožňují".
Možná starostka čekala jen uznalé plácání po ramenou, ale ve své funkci musí unést i negativní ohlasy. Příště to chce nejdřív hluboký nádech a napočítat do deseti.
[otw_shortcode_info_box border_type="bordered" border_color_class="otw-black-border" border_style="bordered" rounded_corners="rounded-3"]Tento komentář vyšel 28. srpna 2017 v Hospodářských novinách jako součást pravidelné pondělní rubriky McMedia.[/otw_shortcode_info_box]