25 let s televizí Nova. Sledujte, kdo ji koupí

Před 25 lety se na televizních obrazovkách v českých domácnostech objevila Ivana Trumpová a popřála všechno nejlepší první celostátní komerční stanici ve východním bloku. Propagační smyčkou s českými i světovými celebritami zahájila své vysílání televize Nova. Všechny nás naučila, jak se vyrábějí hvězdy, jakou sílu má zpravodajství, kolik peněz se může protočit v reklamě i to, jak bolestivý může být výsledek mezinárodní arbitráže kvůli nedotaženým zákonům.

Příchod Novy byl lekcí z komerčního vysílání v západním střihu. Půl roku před startem se s obavami řešilo, jestli si diváci vůbec zvyknou na přerušování pořadů reklamami. Novináře a politiky zajímalo, zda bude na českém trhu dost producentů, aby mohli Nově dodávat jeden seriál a film za druhým a čelit tak „americkému braku“. Odpověď na obě otázky jsme se dozvěděli rychle. Na reklamy si Češi zvykli a filmoví profesionálové začali televizi zajímat až poté, co se diváci nasytili všeho západního, co předtím nebylo snadno dostupné. Nejdřív Dallas, teprve potom Trojana.

Nejsledovanější stanice v zemi si prošla obdobím extrémního úspěchu, kdy ji sledovaly tři čtvrtiny diváků. Intelektuálové ohrnovali nos nad nováckými estrádami, ale jejich názory nebyly obchodně důležité. Faktem je, že Nova drží dosud nepřekonaný rekord sledovanosti zábavního pořadu. Přehlídku krásy Miss desetiletí vidělo v roce 1997 pět milionů lidí. Co by za to dnes dala nejenom jakákoliv stanice včetně Novy, ale i Miss samotná.

Pět let po startu zažila Nova poprvé drsnější období, když ji Vladimír Železný po rozkolu s Američany přestěhoval na Barrandov a v improvizovaných podmínkách se snažil dělat všechno pro udržení sledovanosti.

Síla značky zafungovala, a ačkoliv sledovanost klesla, zůstala Nova jasným lídrem trhu. Další otřes přišel v roce 2002, kdy stanici provázely zvěsti o finanční nestabilitě, ale její rozvoj zachránili investoři z PPF. Po pár letech Novu prodali zpátky jejím původním americkým vlastníkům. Ti pak Nově naordinovali rumunskou kúru, kdy nejvyšší představitel televize prosazoval na český trh všechno, co mu fungovalo doma v Bukurešti. Za nějaký čas mu poděkovali a poslali ho domů.

Po nadšeném dětství, bouřlivé pubertě a nejistém vstupu do dospělosti tu teď máme profesionální stanici s kvalitními výkony, zajímavými tržbami, a ještě zajímavějším ziskem. Nejspíš si nevzpomenete na jméno generálního ředitele, pro jeho tým je ale důležitější efektivní fungování.

Na druhou stranu se z Novy stala programově předvídatelná stanice. Jede na jistotu, kdežto dřív neváhala překvapovat. Její schéma už delší dobu střídá kriminálku, vztahový seriál z lékařského prostředí, menší reality show, filmy a větší reality show. Nejen v mediálním byznysu sice platí, že se nemá sahat na to, co není rozbité, ale byly doby, kdy se o novinkách na Nově daly napsat celé články, ne dva odstavce.

Trh se změnil díky digitalizaci a rozvoji rychlého internetu. Tahákem je původní tvorba: vítězí ten, kdo má dobré scenáristy a režiséry. Většinu ostatního máte po ruce na jedno kliknutí. Televize je pořád nejsilnější médium, ale ani ona nesmí ustrnout.

Už pár let se spekuluje, že američtí majitelé Novu prodají. Několikrát to vypadalo, že bude ruka v rukávě, ale nestalo se nic a peníze nepřitekly ani z Číny, ani odjinud. Mluvilo se i o tom, že se transakce odehraje o patro výš a finanční skupiny spolknou přímo mateřskou společnost Novy, CME. To by bylo logičtější, protože kdyby CME prodala jen Novu, zbavila by se tím výkonného zdroje příjmů. Firma má velký dluh a snaží se ho umořit, nabízela ale spíš svůj majetek na Balkáně. Loni CME prodala televizi v Chorvatsku a pokoušela se o totéž ve Slovinsku, tamní aktiva si však nakonec ponechá.

Kdo ovládá Novu, ovládá i nejsledovanější zpravodajství v zemi. Skoro milion a půl lidí sledujících Televizní noviny je velká hybná síla. A jde o to, jak ji využijete. V citlivých dobách důležitost této otázky stoupá. Budoucnost Novy tedy sledujte, i když se na ni třeba vůbec nedíváte.

Vyšlo 4. února 2019 v Hospodářských novinách.

Odebírejte

Filip Rožánek

Novinář, analytik, lektor nových médií a digitálního marketingu. V současné době editor Digizone.cz, předtím šéfredaktor Marketing & Media, redaktor Hospodářských novin, analytik a vedoucí webeditorů v Českém rozhlase. Externě spolupracuji i s dalšími médii.
Filip Rožánek
Odebírejte