Steve Jobs dva dny po rezignaci: podvrh, nebo skutečná fotka?

Před víkendem oběhla zahraniční internetové servery hrozivá fotografie odstoupivšího generálního ředitele společnosti Apple Steva Jobse. Snímek zveřejnil bulvární server TMZ a podle souvisejícího článku byla pořízena dva dny poté, co Jobs oznámil rezignaci na svou funkci. Na fotografii je zjevně nemocný muž, který se sotva udrží na nohou, proto ho podpírá jeho kamarád.

Poměrně rychle se ovšem objevily dohady, že je to nejspíš fotomontáž. Podle diskutujících grafiků si někdo pohrál s Photoshopem, aby vyrobil trhák. Zkušeným uživatelům bylo poněkud podezřelé, že fotografie neexistuje ve vyšším rozlišení. Navíc si všimli různých kazů v obraze, které důkladně rozebrali na speciální infografice:

Steve Jobs

Domnívají se, že na snímku byl původně někdo jiný (možná žena, soudě podle poněkud zvláštních šatů, které nosí osoba na fotce) a méně zdatný grafik jenom do fotky vlepil hlavu Steva Jobse z jiného záběru.

Server TMZ se ohledně původu fotky nevyjádřil a ani ji nesmazal. Zdrojuje ji jako snímek z nabídky serveru Pacific Coast News, což je agentura, která se specializuje na paparazzi fotografie celebrit. Ta ve vyjádření pro Gawker trvá na tom, že fotografie je autentická a nebyla žádným způsobem upravena, „navzdory tomu, co se píše na webu“.

Dnes se snímek objevil ve vyšším rozlišení na webu Blesku. Ten ho koupil z agentury Profimedia.cz. Ve vyšším rozlišení je vidět, že to, co původně vypadá jako dámské šaty, nebo dokonce sukně, je ve skutečnosti kombinace dlouhého černého trička a plandavých bavlněných kraťasů. Padají také další námitky grafiků, protože údajné úpravy pravděpodobně vznikly prostě jen tím, že fotka na serveru TMZ je více komprimovaná (vidět je to zejména na tváři). Dojem hlavy vložené z jiné fotky vznikl lomem slunečního světla na Jobsově krku.

Tentokrát tedy nejspíš bude pravda na straně bulváru. Argumenty internetové komunity možná podvědomě ovlivnilo tajné přání, aby skutečnost nebyla tak hrozná. Bohužel.

• 3840 zobrazení tohoto článku

Odebírejte

Filip Rožánek

Novinář, analytik, lektor nových médií a digitálního marketingu. V současné době editor Digizone.cz, předtím šéfredaktor Marketing & Media, redaktor Hospodářských novin, analytik a vedoucí webeditorů v Českém rozhlase. Externě spolupracuji i s dalšími médii.
Filip Rožánek
Odebírejte