Rozhovor na Radiožurnálu k nové službě Apple TV+

Výrobce telefonů a tabletů Apple na podzim spustí ve více než 100 zemích novou televizní službu Apple TV+. Nabídne nejenom filmy a seriály z různých zdrojů, ale také svou vlastní produkci. Tvářemi nového projektu se mimo jiné stali režisér Steven Spielberg, moderátorka Oprah Winfreyová nebo herečka Jennifer Annistonová. Projekt jsem 26. března 2019 okomentoval v poledním vysílání Radiožurnálu.

Jak to celé má fungovat, a týká se to i uživatelů v Česku?

Ano, týká se to i uživatelů v Česku. Jde vlastně o novou aplikaci, která bude fungovat napříč různými zařízeními. Tedy nejenom na těch od Applu, ale také od jiných výrobců, například na chytrých televizorech několika dalších výrobců a na různých streamovacích platformách. Jde o to, že to je vlastně katalog filmů, seriálů a nad to je ještě přidaná vlastní tvorba z produkce Applu.

Jak výrazným konkurentem kabelových televizí nebo firem jako Netflix nebo Amazon se Apple TV+ stane?

Z pohledu toho, co oznámil Apple, mi to globálně přijde jako největší konkurence Netflixu nebo streamovací služby Hulu a podobných. Co se týče těch klasických kabelových a satelitních televizí, tak tam si myslím, že třeba na našem území je ten způsob konzumace obsahu trochu jiný. Myslím si, že větší konkurent by to mohl být pro různé internetové služby na sledování živého vysílání televize nebo pro internetové katalogy filmů.

Co se dá čekat obsahově? Představitelé Applu se chlubili, že to nebude jenom další streamingová služba, a ta jména Stevena Spielberga a Oprah Winfreyové jsou opravdu zvučná.

Jsou zvučná, ale rezonují hlavně na tom americkém trhu, především tedy Oprah. Co se týče produkce, kterou oznámili, tak mi zase nepřišla tak bombasticky jiná od toho, co nabízí třeba HBO, Netflix nebo jiní producenti obsahu. Ten princip je vlastně totožný. Najdete velká jména, která zaštítí obsah, zaštítí produkci nějakých formátů a potom katalog doplníte nějakým, řekněme, o něco méně atraktivním obsahem. Tenhle princip je vlastní spoustě podobných služeb. V tomhle směru nepředvedl Apple nic revolučního.

Apple představil také detaily své nové zpravodajské předplatitelské služby Apple News+. To bude fungovat jak?

V tuhle chvíli je to služba pro americký trh a pro Kanadu, později ji chtějí rozšířit i do Velké Británie. Funguje tak, že se Apple dohodl s vydavateli časopisů, kterých tam bude více než 300. Každý si bude moci v aplikaci Apple News číst obsah z různých magazínů. Oni sami zdůrazňují, že pro čtenáře je to výrazná úspora, protože kdyby si chtěli předplatit každý z nich, tak vydají více než 8000 dolarů ročně, kdežto takhle je to bude stát jenom nějaký malý paušální poplatek kolem 10 dolarů. Za něj si budou moci číst články napříč různými časopisy. Myslím si, že pro čtenáře je to pohodlné, ale může to být trošku rizikové paradoxně právě pro ty vydavatele.

Myslíte si, že tyto předplacené zpravodajské služby můžou být řešením, jak tvůrcům zpravodajského obsahu nabídnout na internetu nějakou férovou odměnu?

V Evropě se zkoušejí různé modely. Od klasických placených článků na internetu po různé předplatitelské služby. Třeba v Holandsku je služba, která funguje vlastně na obdobném principu jako Apple News+. Kupujete si jednotlivé články od různých vydavatelů a oni pak dostávají příslušný podíl z té sumy, kterou zaplatíte. Ale není to samospásné. Zatím se ukazuje, že pro vydavatele to pořád není ten klíčový zdroj příjmů. Nedokáží zatím nahradit dostatečně klasický obchodní model, který používali doteď. Zkrátka a dobře, bude to chtít ještě nějaké pokusy a omyly, aby se našla nějaká finální dobrá platební metoda.

Odebírejte

Filip Rožánek

Novinář, analytik, lektor nových médií a digitálního marketingu. V současné době editor Digizone.cz, předtím šéfredaktor Marketing & Media, redaktor Hospodářských novin, analytik a vedoucí webeditorů v Českém rozhlase. Externě spolupracuji i s dalšími médii.
Filip Rožánek
Odebírejte