Pár kliknutí klonovacím razítkem, rychlý výběr maskou… a katastrofa je dokonána. Ukážeme si deset příkladů, kdy do médií pronikly příšernosti stvořené ve Photoshopu. Někdy byla na vině nepozornost, jindy šlo o úmyslnou manipulaci. Ale pokaždé to bylo tak strašně amatérské, že odhalení grafických úprav netrvalo dlouho.

 

Srpen 2006: Reuters, externí spolupracovník Adnan Hajj, podvržený snímek

Klonovací razítko v akci. Fotograf chtěl pravděpodobně dodat snímku na dramatičnosti, a tak zesílil dým stoupající z Bejrútu během konfliktu mezi Izraelem a Libanonem. Oficiálně ovšem tvrdil, že „za špatných světelných podmínek odstraňoval šum a nečistoty v záběru“. Agentura Reuters s ním následně ukončila spolupráci a všechny jeho fotografie se zpožděním vyřadila ze svého servisu. Na základě vnitřního šetření přišel o práci jeden z agenturních fotoeditorů.

Srpen 2007: Paris Match, úprava agenturního snímku

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy byl na dovolené ve Spojených státech. Při pádlování na jezeře Winnipesaukee v New Hampshire ho vyfotil fotograf agentury Reuters Neal Hamberg. Snímek otisknul ve vydání z 9. srpna 2007 také francouzský týdeník Paris Match. S jednou změnou: redakční grafici nechali prezidenta zhubnout, když mu vyretušovali tukové polštáře v pase. S chutí to rozmáznul hlavní konkurent Paris Match, týdeník L’Express. Redakce přiznala, že faldy zmizely „během přílišné úpravy tiskových podkladů“, neboť se jí zdálo, že jsou tukové polštáře vsedě vidět víc, než odpovídá realitě. Komentátoři si neopomněli rýpnout, že majitelem týdeníku Paris Match je Sarkozyho dobrý známý Arnaud Lagardère.

Březen 2008: Daily Mail

Těžko říct, co bylo záměrem britského grafika, který retušoval fotografii z rugbyového zápasu pro sportovní zpravodajství deníku Daily Mail. Chtěl vymazat všechny hráče? Nebo pozměnit nevhodnou kompozici snímku? Nepovedlo se mu ani jedno, protože stvořil jakési družstvo mutantů. Ten Photoshop by mu měli odinstalovat. Deník fotografii z článku odstranil krátce poté, co toto úžasné dílko odhalil blog Photoshop Disasters. Po fotce zůstal jen mezititulek „Scroll down for more“.

Květen 2008: Daily Mail podruhé

Jaro roku 2008 nebylo pro Daily Mail zrovna šťastné období. Po velkém úspěchu se zmrzačením rugbyových hráčů se neznámý umělec pustil do muší váhy (tedy přinejmenším ve srovnání s průměrným hráčem rugby). Muž na snímku je renomovaný britský novinář Sir Max Hastings a ta květina, kterou třímá v ruce, je hrachor vonný. Nebo, přesněji řečeno,jedna z vyšlechtěných odrůd, kterou po něm pojmenovali. Sir Hastings patrně nepózoval tak, jak to grafikovi vyhovovalo, takže ho přeskládal. Zapomněl ovšem na kus ruky, takže to vypadá, jako by žurnalista měl na zahradě Věc z Addamsovy rodiny. Navíc naklonoval zeď vlevo. Daily Mail fotografii po škodolibé odezvě blogerů opravil, ale při rozkliknutí původní velikosti je pořád vidět výrazné klonování v levé části.

Červenec 2008: The Sun, úprava agenturního snímku

Fotograf Tim Graham prodal agentuře Getty Images snímek britského následníka trůnu, prince Williama, pořízený u karibského ostrova Montserrat. Princ tam podstupoval námořní výcvik, během něhož Graham pořídil celou sérii fotek. Na téhle se zrovna vracel s ostatními vojáky v člunu na loď. Britským deníkům se fotografie líbila, a tak ji použil bulvár The Sun i bezplatný list Metro. The Sun ovšem potřeboval víc místa na titulek, takže vyretušoval kus Karibčana na zádi. Zapomněl ovšem na spodní část těla. Deník Metro otisknul fotografii v původní podobě.

Červenec 2008: AFP, podvržený snímek

Skandál, který odhalila redakce The New York Times. Íránské revoluční gardy v červenci 2008 odpálily několik testovacích raket, načež jejich mediální sekce poskytla agentuře AFP fotky z průběhu celé akce. Tento konkrétní snímek otisklo mnoho novin po celém světě, dlouho visel také na internetových serverech. Pouze redakci Timesů přišel dým na fotce podezřelý. Bližší zkoumání odhalilo, že i tady úřadovalo klonovací razítko, přičemž je pravděpodobné, že retuš měla zakrýt nevystřelenou raketu. AFP snímek ze svého servisu smazala a nahradila ho jiným, který jí Íránské revoluční gardy poskytly po vypuknutí skandálu.

Září 2008: Paris Match, chyba fotografa

12. září 2008 přiletěl na oficiální třídenní návštěvu Francie papež Benedikt XVI. V Elysejském paláci ho přivítal Nicolas Sarkozy s manželkou, což pečlivě dokumentoval Sarkozyho dvorní fotograf Pascal Rostain. Na jednom snímku mu překážela prezidentova ochranka, a tak ji prostě vyretušoval. Fotku pak prodal týdeníku Paris Match a dalším magazínům ve 22 zemích světa. Editorskou kontrolou prošla naprosto bez povšimnutí, patrně proto, že Sarkozy tentokrát nebyl polonahý, takže nebyly vidět jeho faldy. Zato mu přibyla třetí noha. Fotograf Rostain totiž bodyguarda nevymazal úplně. Omluvil se za „obrovskou chybu“ a dodal, že šlo o jeho „osobní rozhodnutí“.

Listopad 2008: Le Figaro, úprava vlastního snímku

Bývalá francouzská ministryně spravedlnosti Rachida Dati měla ráda šperky. Hodně drahé šperky. Třeba zlatý prsten s diamanty za bratru 15 600 euro, což odpovídalo tehdejší roční minimální mzdě ve Francii. Při jedné senátní debatě ji v zamyšlené póze vyfotil François Bouchon z deníku Le Figaro. Deník pak snímek s několikaměsíčním odstupem použil na titulní stranu svého vydání z 19. listopadu 2008, protože číslu vévodil rozhovor s ministryní. Výrazné byly nejen její názory, ale také šperk na ruce, takže se ho redakce deníku Le Figaro rozhodla vyretušovat. „Hořel nám termín uzávěrky. Bereme to ale naprosto na sebe. Nechtěli jsme, aby se polemizovalo o prstenu, když je na stole petice soudců,“ vyjádřil se fotoeditor Le Figaro. Noviny úspěšně dosáhly toho, že o petici soudců se vůbec nemluvilo.

Duben 2009: Yated Ne’eman, podvržený snímek

Poslední březnový den roku 2009 dostala důvěru nová izraelská vláda. Usedly v ní také dvě ženy, ministryně kultury Limor Livnat a ministryně absorpce imigrantů Sofa Landver. Všechny deníky otiskly společné foto nového kabinetu, jen ve dvou se čtenářům představila úplně jiná vláda, ve které nejsou žádné ženy. Ultraortodoxní noviny Yated Ne’eman a Maariv se rozhodly snímek raději upravit, než aby připustily podíl žen na rozhodování v zemi. Grafici Yated Ne’eman nahradili obě ministryně jejich mužskými kolegy. Deník Maariv se se složitými retušemi nepáral a rovnou je začernil. Ostatní deníky reagovaly tím, že přetiskly oficiální fotografii a vedle ní upravené verze ve stylu hádanek Najděte X rozdílů.

Červen 2009: Blick, úprava agenturního snímku

Bývalý tenista Boris Becker se v létě 2009 ženil. Pro svatbu si vybral švýcarskou obec Svatý Mořic, takže nemohla chybět místní média. Kromě nevěsty, nizozemské modelky Lilly Kerssenberg, byla na místě také Beckerova rodina. Fotografové se zaměřili zejména na tenistovy syny Noaha a Eliase. Desetiletý Elias zrovna vystupoval z limuzíny, když se stalo něco strašného: přes obrázek přejel klonovací štětec a paní vedle zmizel kus ruky! Vlastně ne, to se stalo až v redakci švýcarského bulvárního deníku Blick, který takhle nešikovně upravil fotografii agentury Dukas. Dodnes ji má na webu.

• 20375 zobrazení tohoto článku