Přebírání obsahu podle iDNES

Český mediální trh nedávno rozvířil experimentální týdeník Agenda, jehož obsah z naprosté většiny vznikal jako kompilát citací a parafrázovaných textů vydaných v jiných médiích.

Po druhém čísle projekt skončil a byl označen za virální kampaň na konferenci „Právně je to OK“, jejímž tématem bylo právě to, jak česká média zacházejí s cizím obsahem.

Konference proběhla v pondělí 8. dubna 2013 v pražském kině Atlas. V panelu nechyběl zástupce vydavatelství MAFRA, právník Vladan Rámiš, kterého jsem se na místě zeptal, jestli má server iDNES nějak smluvně ošetřeno přebírání obsahu ze zahraničních serverů (namátkou Daily Mail, The Sun a Daily Telegraph).

Na iDNES se totiž často objevují překladové články postavené na jejich textech, doplněné screenshotem původního textu. Tato praxe trvá už řadu let. Screenshot je vždy udělán tak, aby zachycoval úvodní fotografii článku společně s logem serveru, případně s hlavičkou webu nebo navigací. Naopak reklamy jsou ze screenshotů – až na výjimky – pečlivě vypreparovány. Jako zdroj screenshotu je obvykle uvedeno příslušné médium. Vtipné je, že přímo na těch screenshotech jsou vidět původní autoři fotek.

Je to tedy přinejmenším zajímavá metoda, jak obohatit fotoarchiv v redakčním systému fotkami, které server iDNES nekoupil od původních vlastníků (pokud by je koupil, nemusel by přece dělat podobná štábní cvičení se screenshoty). Vděčné čtenáře mají anglosaská média zejména v rubrikách Revue, Cestování, Hobby a Zprávy.

Podobně jako iDNES postupují například Novinky. Na konci článku se v přiložené galerii můžete podívat, jak takové „přebírání“ článků na české servery probíhá. Mnoho dalších příkladů vám ukáže Google.

A jak zněla reakce právníka vydavatelství MAFRA? Vladan Rámiš mi odpověděl ve smyslu, že mu nic takového není známo. Ovšem pokud mi to vadí, mám podat podnět k samoregulační komisi Sdružení pro internetovou reklamu, která se na to jistě ráda podívá :-).

Při vědomí toho, že také MAFRA protestovala proti způsobu, jakým Agenda využívala její články, mě taková poněkud vyhýbavá odpověď docela pobavila.

Fotogalerie

[oqeygallery id=4]

• 2717 zobrazení tohoto článku

Odebírejte

Filip Rožánek

Novinář, analytik, lektor nových médií a digitálního marketingu. V současné době editor Digizone.cz, předtím šéfredaktor Marketing & Media, redaktor Hospodářských novin, analytik a vedoucí webeditorů v Českém rozhlase. Externě spolupracuji i s dalšími médii.
Filip Rožánek
Odebírejte