Mediální (m)učedník Donald Trump

Mediální (m)učedník Donald Trump

Donald Trump je ztělesněním amerického snu a standardně vynikajících výkonů v oblasti obchodu, nemovitostí a zábavy. Takový popisek dal internetovým stránkám republikánského kandidáta na prezidenta jeho tým. Je to jedna z prvních věcí, která se objeví ve vyhledávači po zadání Trumpova jména. Poté co novináři zpochybnili jeho podnikání, když na něj vytáhli daňové přiznání dokazující obří ztrátu, zůstaly už jen „vynikající výkony“ v oblasti zábavy.

Donald Trump
Maialisa / Pixabay

Trump byl mimo jiné tváří televizní reality show Učedník, ve které bohatý podnikatel hledá mezi soutěžícími svou budoucí pravou ruku. Účinkoval v celkem čtrnácti řadách. Naposledy se v pořadu objevil loni. Sledovanost reality show už opadla a není to ani formát, který by zrovna přepisoval televizní historii. Ukázalo se ale, že přece jen může zmařit Trumpovy ambice. Ne kvůli tomu, co se dělo na obrazovce, ale kvůli tomu, co diváci ve výsledném sestřihu neviděli. O zákulisí se rozhodli promluvit někteří členové štábu, které povzbudila aktuální aféra s nahrávkou pobuřujících komentářů Donalda Trumpa o ženách.

Producent prvních dvou řad soutěže Bill Pruitt upozornil, že existují „mnohem horší záznamy“ Trumpova chování, než je zmíněná nahrávka z roku 2005. Totéž naznačuje další producentka Chris Neeová, která se vyjádřila, že jediný důvod, proč tyto záznamy ještě nikdo neslyšel, jsou právní kličky a drastické pokuty.

Osm členů týmu dosvědčilo agentuře AP, že Trump nešetřil obscénními poznámkami o ženách mezi soutěžícími i ve štábu. Podle vítěze čtvrté řady se Trump neustále kasal, se kterou z účastnic by se rád vyspal. Další tvrdí, že chtěl po ženách, aby nosily kratší šaty a víc ukazovaly prsa. Uprostřed jednoho natáčení, kdy měl jen zhodnotit, jak se adepti na podnikatelskou kariéru vypořádali se zadaným úkolem, se najednou otočil na jednoho z mužů a vulgárně se zeptal, jestli by se chtěl vyspat se svou soupeřkou.

Televize NBC, která Učedníka vysílá, je teď pod nebývalým tlakem, aby nesestříhané záznamy ve veřejném zájmu publikovala. Klíčovou osobou má být hlavní producent Mark Burnett, který celý pořad vymyslel a vyrábí ho ve své firmě spoluvlastněné studiem MGM. Autoři pořadu nejprve mlčeli, ale nakonec vydali prohlášení, ve kterém konstatují, že „nemají žádnou možnost ani oprávnění zveřejnit záznamy či jiné materiály“, neboť jim v tom brání smlouvy i zákony. Souběžně ovšem popřeli, že by sami někomu hrozili pokutami za únik nahrávek, a pro jistotu dodali, že Burnett osobně vždycky podporoval demokraty.

Trump tvrzení bývalých spolupracovníků z televizní show popřel. Mluvčí jeho kampaně Hope Hicksová označila všechna obvinění za „bizarní, nepodložené a naprosto zavádějící výmysly oportunistických nespokojených bývalých zaměstnanců bažících po slávě“. Počítá mezi ně také soutěžící Summer Zervosovou, která tvrdí, že ji Trump osahával a sexuálně obtěžoval. Štáb kampaně se odvolává na prohlášení jejího bratrance, podle něhož Zervosová nikdy neřekla o Trumpovi křivé slovo a otočila až na jaře, když nechtěl přijít do její restaurace. „Já si ji sotva pamatuji, byla to prostě jedna ze soutěžících. Nikdy jsem se s ní nepotkal na hotelu ani se k ní nevhodně nechoval,“ komentoval případ Trump.

Prezidentský kandidát za vším vidí „absurdní tyjátr médií, která se snaží roztrhat na kusy demokracii v naší zemi a vypouštějí jedy do myslí americké veřejnosti“. Novináři podle něj vydávají nepodložená obvinění za fakta a místo hledání pravdy soutěží, kdo rychleji vydá článek. Na redakci The New York Times poslal právníky kvůli článku, ve kterém dvě ženy mluví o tom, že je Trump osahával. Právníci přitom argumentují zásahem do dobrého jména realitního magnáta.

Právníci Timesů jim na to opáčili, že prezidentský kandidát si svou pověst vytvořil sám, takže se noviny nemají za co omlouvat. Jeden televizní pořad tedy zasahuje do politického dění víc, než by se zdálo. „Díky Marku Burnettovi už se nemusíme dívat na žádné reality show, protože teď jednu rovnou prožíváme,“ shrnul to při letošních cenách Emmy jejich moderátor Jimmy Kimmel.


Vyšlo 17. října 2016 v rubrice McMedia

• 57 zobrazení tohoto článku

Odebírejte

Filip Rožánek

Novinář, analytik, lektor nových médií a digitálního marketingu. V současné době editor Digizone.cz, předtím šéfredaktor Marketing & Media, redaktor Hospodářských novin, analytik a vedoucí webeditorů v Českém rozhlase. Externě spolupracuji i s dalšími médii.
Filip Rožánek
Odebírejte