Tři dny měly nadějným českým internetovým projektům stačit k tomu, aby se z plánů na papíře stal životaschopný byznys. Podařilo se to? Podle mého názoru ne. Ale ta akce za to nemůže.

Fandím každé akci, která dokáže vykřesat prakticky z ničeho jiskru úspěchu. Líbí se mi záměr akce IPO48, která je revoluční nejen tou číslovkou v názvu, ale také principem: ukažte během 48 hodin, čeho jste schopni, a zkušení mentoři a podnikatelé vás dovedou k výsledku.

A teď se podívejme, jaká byla praxe.

Na IPO48 se podle údajů organizátorů představilo celkem 46 nápadů z oblasti mobilních a internetových služeb. Na short-list se jich dostalo 20, přičemž jde podle zveřejněných charakteristik buď o sociální sítě, úzkoprofilové služby, nebo o hry a databáze.

Konkrétně je řeč o těchto záměrech (subjektivně jsem je roztřídil do základních kategorií, v závorkách je můj první dojem):

HRY (3)

DrinkQuest – navštivte stanovený počet hospod a vypijte v nich určený počet nápojů (nezájem);

GPS Social Game – pokud jsem správně pochopil, je to cosi jako akční hra na mobilu s využitím reálného prostředí a reálných objektů (nezájem);

Mobreactor – ehm, odmotávejte roli toaletního papíru tak rychle, jak to zvládnete (absolutní nezájem).

SOCIÁLNÍ SÍTĚ, KOMUNIKACE A JINÉ SOUDRUŽENÍ (9)

21 Days – motivační aplikace, stanovíte si cíl a průběžně se chlubíte, jak vám to jde (motivuju se i bez toho);

BookFan – sociální síť pro knihomoly a tržiště elektronických knih (to zní dobře);

Bringsome – poproste turistu, aby vám přivezl suvenýr (i to zní zajímavě, ale využil bych to asi tak… jednou?);

HodiSeTi.To – organizované pozvánky na večírky a pařby (nezájem);

ChilliCurrent – připojte se k aktivitám ve svém okolí (nezájem);

Instant Tutor – placené řešení domácích úkolů z matematiky (absolutní nezájem);

Motivator – placený výživový poradce, který vám pomůže se zdravým životním stylem (nepotřebuji);

RallyTools – nástroj pro závodníky rallye, který údajně mnoha závodníkům chybí (jde mimo mě);

TopMonks – „sdílení schopností“, chcete pár hodin volného času věnovat něčemu užitečnému, ale nevíte čemu (to vím většinou velmi dobře).

DATABÁZE, INFORMACE (3)

Interactive Public Budget – data o veřejných rozpočtech jednoduše a přehledně (obecně prospěšný záměr);

Monetin – finanční rozvaha, evidence příjmů a výdajů (později se podstata posunula k ekonomickému benchmarku pro malé firmy, nezajímá mě ani jedno);

OutNow – co nového vyšlo od vašeho oblíbeného autora (to si umím vygooglovat).

SLUŽBY (5)

Boat Rentals – půjčování lodí, jacht a katamaránů (nejsem mořský vlk, takže nezájem);

MeetingEasily – správa výstupů z pracovních porad (potenciálně zajímavé, pokud už firma nemá jiné řešení);

Relbit’s Cloud – pro mě neuchopitelný hostingový projekt, o jehož cílové skupině nemám představu;

Stahnifoto.cz – kupte si fotku z akce, na které jste byli (k nim se dá obvykle dostat zdarma přes pořadatele);

Taeksi – chyťte si nejbližšího nezávislého taxikáře (když už, tak jezdím stálou taxi službou).

Když jsem četl stručné charakteristiky na stránkách IPO48, nepřesvědčilo mě příliš mnoho projektů, že by se na jejich základě dal vybudovat funkční podnik. Hodně mi to připomínalo televizní pořad Den D, ve kterém se zdánlivě neotřesitelné nápady začínají rozpadat pod palbou konkrétních dotazů potenciálních investorů.

Jsou tam zajímavé věci, to ano. Jako nadšený čtenář určitě ocením síť BookFan a líbí se mi zprostředkování dat o veřejných rozpočtech. Ale popis obchodních plánů za idealistickými záměry dost kulhá.

Například BookFan chce podle základního popisu vydělávat systémem pay-per-read. Zaplatíte jenom za tolik stránek, kolik si přečtete. Ale proč bych to dělal? Já obvykle vím, co chci číst a vybírám si konkrétní titul nebo osvědčeného autora. Pokud mě taková knížka zaujme, tak si ji koupím celou. Na BookFanu bych ji možná tak ohodnotil :).

Druhý zajímavý projekt je zmíněné zprostředkování dat o veřejných rozpočtech. Je veden přesvědčením, že se občané mají více zajímat o kontrolu politiků a veřejných financí, a to průběžně, ne jen před volbami. Webová stránka Rozpočet veřejně by jim tento dohled měla usnadnit na základě rozpočtových údajů. Na čem chtějí vydělávat, to mi jasné není, neboť operují s veřejně dostupnými daty.

Ve Švédsku nebo ve Spojených státech by to asi fungovalo, ale v podmínkách České republiky to nevidím reálně. Češi se o stav veřejných a městských pokladen příliš nezajímají. Kdyby ano, bylo by každé zasedání městského zastupitelstva atraktivnější, než finále mistrovství světa v hokeji. Na většině zastupitelstev je ovšem liduprázdno.

Pokud už nějaký zájem o místní finance je, pak pasivní. Lidi si přečtou v obecním zpravodaji, že se bude opravovat most, kolik to bude stát a že skauti dostali patnáct tisíc na organizaci tábora. Co určitě nebudou dělat? Ano, správně, zapisovat utracené sumy do nějakého on-line systému, aby viděli, jak jsou na tom v sousední obci.

Sečteno a podtrženo, z webů, které jsem viděl a z několika prezentací, které jsem slyšel v přímém přenosu, jsem usoudil následující.

  • Čeští vývojáři mají nápady. Mnohdy zajímavé.
  • Když na to přijde, jejich nápady mají i hezká loga.
  • Logem to obvykle končí, s funkcemi je to horší.
  • Obchodní model buď chybí úplně, nebo popírá ekonomickou realitu.
  • Často chybí povědomí o existující konkurenci a tvrdá data o uživatelském potenciálu.

IPO48 je velmi dobrá akce, která by tak zhruba v pátém ročníku mohla dospět k životaschopným, nekompromisně propočítaným projektům. Cesta k takovému úspěchu bude ovšem dlážděna hrobečky projektů z předchozích ročníků.

• 9605 zobrazení tohoto článku