Facebook zjednoduší pravidla. Byla delší než ústava

Pravidla soukromí na Facebooku mají dvanáct stránek a skoro šest tisíc slov. Firma uznala, že je to k neučtení a rozhodla se dokument zpřehlednit.

Deník New York Times v květnu 2010 spočítal, že pravidla zacházení s osobními daty jsou v případě Facebooku delší než text americké ústavy bez dodatků. Během pěti let rozšířili firemní právníci pravidla na šestinásobnou délku. Suverénně tak překonali srovnatelné dokumenty u jiných internetových firem, třeba Twitteru nebo MySpace.

Pokud navíc chcete své soukromí na Facebooku opravdu ochránit, musíte se nejprve prokousat několika desítkami možností.

Mark Zuckerberg. Foto: Asa Mathat, All Things Digital
Mark Zuckerberg. Foto: Asa Mathat, All Things Digital

Uplynulo tři čtvrtě roku a v kalifornském sídle třetí největší americké internetové firmy se rozhodli s neúnosnou situací něco dělat. „Fajn, máte pravdu. Souhlasíme, že by pravidla soukromí měla být lépe pochopitelná, což nás dovedlo k tomu, abychom vyzkoušeli jiný přístup,“ objevilo se 25. února 2011 na firemním blogu. Tím jiným přístupem je myšlen první návrh nové podoby pravidel, který se drží tří hlavních principů: srozumitelnosti, názornosti a významnosti pro uživatele.

Návrh nového uspořádání je jenom v angličtině. První verze je rozdělena do šesti hlavních oblastí:

  1. Jak Facebook zachází s osobními informacemi, které na něj vložíte
  2. Jakým způsobem můžete chránit své soukromí
  3. Jaké informace o vás mohou zjistit různé aplikace, hry a internetové stránky napojené na funkce Facebooku
  4. Jak funguje cílené zobrazování inzerátů
  5. Jak je zajištěna ochrana nezletilých uživatelů
  6. Ostatní (například poskytování informací při soudních sporech)

Ochrana soukromí na Facebooku je dlouhodobě námětem vášnivých diskusí. „Informace o vás nikdy neprodáváme. Inzerenti nemají přístup k vašim informacím,“ zopakoval zakladatel firmy Mark Zuckerberg naučenou marketingovou frázi ještě v prosincovém rozhovoru pro televizi CBS. „Pokud nějaká aplikace poskytuje data inzerentům, sestřelíme ji. Je to proti našim pravidlům,“ řekl reportérce pořadu 60 minutes Lesley Stahlové.

Ta obratem divákům připomněla jen pár měsíců starý rozhovor z konference serveru All Things Digital, při němž se Zuckerberg doslova zpotil (především kvůli tomu, že si navzdory vedru odmítal sundat svou proslavenou mikinu). Vyhýbal se odpovědím na konkrétní otázky o výchozích nastaveních profilu, a podle všeho si myslí, že jsou diskuse o ochraně soukromí přehnané. Připustil ovšem, že polovina uživatelů si změnila alespoň jednu položku v nastavení soukromí.

Reportáž televize CBS ukazuje také kalifornskou centrálu Facebooku a přináší rozhovory s dalšími důležitými lidmi ve firmě. Programátory například motivují cedule s počtem úkolů a odpočítáváním času do termínu stanoveného k jejich vyřešení. Jakmile mají hotovo, jdou si zahrát šachy…

Odebírejte

Filip Rožánek

Novinář, analytik, lektor nových médií a digitálního marketingu. V současné době editor Digizone.cz, předtím šéfredaktor Marketing & Media, redaktor Hospodářských novin, analytik a vedoucí webeditorů v Českém rozhlase. Externě spolupracuji i s dalšími médii.
Filip Rožánek
Odebírejte