Byznys se zázrakem. Z thajské jeskyně brzy vyplavou peníze

Nejméně dva celovečerní filmy by měly vzniknout o záchraně malých fotbalistů a jejich trenéra ze zatopené thajské jeskyně. Jeden z producentů mluví o „hvězdně obsazeném prvoligovém hollywoodském trháku“, další chce naopak předejít tomu, aby američtí filmaři předělali příběh k nepoznání.

Thajská kancelář cestovního ruchu s podporou premiéra plánuje, jak se z jeskyně stane turisticky atraktivní místo s veškerou infrastrukturou. Předseda vlády doporučuje, aby místo bylo zabezpečené, pěkně nasvícené a pohodlně přístupné. Chybět nesmí ani expozice věnovaná celému příběhu uvězněné výpravy.

Podobné události přitahují marketing a média vždycky. Happy end sice posiluje tržní potenciál, ale klíčovou roli má čas. První aktivity proto vzniknou, sotva hladina vody klesne na přijatelnou úroveň. Mezitím budou příběh oživovat navazující zprávy o tom, jak se klukům daří po návratu z nemocnice, a historky o jejich rodinách. Ačkoliv si přijdou na nějaké peníze v podobě různých honorářů, reálně největší byznys bude o nich bez nich. Doufat mohou aspoň v to, že jim ve filmech nabídnou vedlejší role.

Na sociálních sítích se už vtipkuje, jestli se hlavní hvězdou hollywoodského zpracování stane zase Tom Hanks. Herec totiž měl tu čest ztvárnit už několik civilních hrdinů, mimo jiné ve snímcích inspirovaných napínavou misí Apolla 13 nebo šťastným přistáním letadla na řece Hudson v New Yorku. Jako by měl na takové role patent. Jeden z internetových memů na jeho konto poznamenal, že s Hanksem je lepší nikam nejezdit, protože jeden nikdy neví, co se zase semele.

Filmaře Jona Chu rozčílilo, že by si příběh z thajské jeskyně měli přivlastnit tradiční producenti. Americký režisér s čínskými kořeny proto tvrdí, že jeho verze by byla „etnicky co nejsprávnější“. Jinak prý hrozí hollywoodské „natírání reality na bílo“.

Naráží tím na nikoliv ojedinělé situace, kdy i skutečné historické postavy arabského nebo asijského původu ztvárňují bílé celebrity, které maskéři mění skoro k nepoznání. A někdy ani to ne. Takže by se klidně mohlo stát, že si jednoho z hrdinů, který při záchranné misi v thajské jeskyni přišel o život, zahraje třeba Matt Damon. Možná důkladně „nažlucený“, jak se hantýrkou označuje situace, kdy maskéři pomocí líčidel a latexové masky přetvářejí bělocha na Asijce.

Jon Chu by sice obsadil Asijce, otázkou však je, jakou kvalitu by nabídl tvůrce, jehož filmografie čítá třeba záznamy koncertů Justina Biebera.

Dvěma ohlášenými filmy to nejspíš neskončí. Určitě vzniknou i televizní adaptace, dokumenty a polohrané reality show. Zkušenost s tím mají například chilští horníci, jejichž záchranu ze zhrouceného zlatoměděného dolu sledoval před osmi lety celý svět.

Část z nich nově nabytá mediální sláva nijak nenadchla. Rozpadly se jim vztahy, potýkali se s psychickými problémy, vedou právní tahanice o umělecké licence na vlastní životy. I podle jejich příběhu vznikl film, v němž jednoho z horníků hrál Antonio Banderas a šéfa směny ztvárnil rodák z Filipín.

Horníci proto na dálku thajským klukům vzkázali, aby se nenechali omámit penězi a připravili se na to, že jim budou všichni strkat komplikované smlouvy, ve kterých se běžný člověk nemá šanci vyznat. „Slibovali nám toho tolik, ale pak se na nás vykašlali,“ řekl agentuře Reuters horník Jorge Galleguillos. „Doufám, že jim se to nestane.“

Relativně nejlépe je na tom z celé skupiny předák směny. Luis Urzúa se dnes živí jako motivační řečník, absolvoval kurzy rétoriky a mediální tréninky. Je přesvědčen, že přežili, aby mohli šířit poselství o svém údělu. Soudě podle zpráv z posledních let jsou jeho vztahy s ostatními horníky trochu jako na houpačce. Na jeho sebeprezentaci jsou mírně alergičtí.

Až tedy v příštích letech poletíte do Thajska a napadne vás, že byste se mohli podívat na tu slavnou jeskyni, dvakrát obraťte každý reklamní předmět v prodejně se suvenýry.

Mohlo by se reálně stát, že tržbu bude počítat někdo, kdo na celou záchrannou akci koukal jen přes internet v suchu a bezpečí. Ani příběhy se šťastným koncem se neobejdou bez záporáků.

Odebírejte

Filip Rožánek

Novinář, analytik, lektor nových médií a digitálního marketingu. V současné době editor Digizone.cz, předtím šéfredaktor Marketing & Media, redaktor Hospodářských novin, analytik a vedoucí webeditorů v Českém rozhlase. Externě spolupracuji i s dalšími médii.
Filip Rožánek
Odebírejte